Information om batterier og hvilespænding
Info om batterier
Selvtest af batteri
Test | Godt | Skidt |
Synlige skader | Ingen | Ja |
Alder på batteri | Under 4 år | Over 4 år |
Hvilespænding på batteri mellem 12,4 og 12.8 volt | Ja Nej, under 12,4 volt (batteri skal oplades) |
Batteri oplades og hvilespænding kommer ikke over 12,4 volt, er spænding nede på 10,4 volt, er der ofte en kortslutning. |
Ved opladning af batteri | Alle celler koger (tegn på det arbejder) | Ikke alle celler koger (tegn på defekte celler) |
Væskens tilstand | Ren og klar | Sort og grumset |
Væskeforbrug | Startbatteri ingen væskeforbrug Forbrugsbatterier lille væskeforbrug |
Startbatteri begyndende væskeforbrug (slidt op) Forbrugsbatterier stort væskeforbrug (slidt op) |
Syrevægt | Ens (er den under 1,260 bør den oplades) | Uens (prøv at oplade og kontroller igen) |
Ved belastning (tænd alt forbrug) | Ingen celler koger | Nogle celler koger (disse er slidt eller kortsluttet) |
Plader | Alle celler er pæne grå og ensartede | Hvide (sulfat = underladning) prøv langsom opladning |
Batterilader
- Det er meget vigtigt at vælge den rigtige oplader, ofte vælges billige opladere til forbrugsbatterier, disse opladere kan ikke oplade batteriet 100 %, hvorved batterier efter nogen tids brug vil opbygge sig en større belægning af sulfat .
- For veteranbiler bør batteriet ligeledes oplades 100 %, batterierne står ofte længe med en smule afladning, dårligt ladesystem på bilen, herved sulfater pladerne, hvorved man kan se en hvid belægning på pladerne. Cellelåg løfter sig, pga. pladematerialet nedbrydes og presses ud og op.
Opladning af batterier
- Det er meget vigtigt at oplade batterier korrekt.
- Overladning koger plader i stykker. (forhør på slutspænding for lader, hvilket er afhængigt af lader type og batteritype)
- Underladning forårsager sulfatering af plader der bliver hårde.
- Batteriet bør aldrig blive mere end 45° varmt
- Optimal ladestrøm (amp) af batterier bør være 10 % af batteriets kapacitet (80Ah-10%=8A)
- For stor ladespænding (volt), resulterer i overflade ladning.
Afladning af batterier
- Undgå dybde afladninger, de forkorter batteriet levetid væsentligt.
- Celler til gaffeltruck har 1500 cycles ved 80% afladning
- Rørpladebatterier har 1200 cycles ved 80% afladning
- Gelébatterier har ca. 500 – 700 cycles ved 70% afladning
- Forstærkede batterier har ca. 300 – 500 cycles ved 80% afladning
- Marine og fritidsbatterier har ca. 150 – 200 cycles ved 50% afladning
- Startbatterier (åbne) har under 100 cycles med afladning med 25 %
- Optimabatteriet (Rød) og vedligeholdelsesfrie lukkede startbatterier (plade tilført Calcium) bør ikke dybdeaflades.
- Åbne syrebatterier (frit ventileret) med propper?
Batterier leveres stadig og af gode grunde med cellepropper, for at give mulighed for at påfylde dest. vand i følgende tilfælde:
- Hvis generatorrelæet er defekt, kan det medføre overopladning af batteriet og således til et forhøjet vandforbrug.
- Ved defekt generator eller afladning ved fejltagelse (glemt lys). Herefter påkrævet efteropladning med ladeapparat, optræder der et forhøjet vandforbrug.
- Ved ekstern høje temperaturer i omgivelserne, kan der forekomme et forhøjet vandforbrug.
Opbevaring af batterier
Batterier skal henstå opladet og kan herefter stå køligt. Selvudladningen på batterier er væsentligt højere ved høje temperaturer, som ved lave temperaturer.
- Hvor lang tid batteriet kan stå afhænger af batteriets alder, batteri type og temperatur.
- Vedligeholdelsesfrie gelé og AGM lukkede startbatterier, er blandt de typer der kan stå længst.
- Alle batterier har en selv afladning og det er derfor vigtigt at man oplader sit batteri regelmæssigt, hvis det skal stå i længere perioder.